viernes, 15 de octubre de 2010

5 Idees clau sobre la Competència Digital

1. Utilització de la tecnologia. S'ha d'utilitzar la tecnología amb el fi de poder informar-nos, aprendre i comunicar-nos. Hem de conèixer diferents ferramentes i llocs, a més d'utilitzar-los d'acord amb els nostres objectius, no tancant-nos a fer ús d'una sola eina per a tot. Açò ens forçarà a la comprensió de diferents codis, formarts i llenguatges, i per tant a l'augment de les nostres destreses. Per altra part, hem de traure el major  rendiment possible als sistemes tecnològics alhora d'aplicar-los a situaciones de la vida real, als problemes del dia a dia, tenint la cura necessària davant els perills que, a banda de tots els avantatges, les TIC's comporten.

2. Procés d'aprenentatge (Procediment). Aquest procés requereix necessàriament les habilitats per a buscar, seleccionar, avaluar i organitzar la informació obtinguda. A més, s'ha d'aprendre a diferenciar els distints tipus d'informació que ens podem trobar i la gran varietat de fonts d'on pot provindre. Per últim, és important que es vegen les TIC's com una alternativa a les fonts d'informació més tradicionals.

3. Valoració de la informació. L'ús dels recursos tecnológics comporta una sobrecàrrega d'informació que s'ha de saber seleccionar i avaluar correctament, aixó com reflexionar sobre la mateixa. És important tindre una visió crítica per saber quina font d'informació és fiable i quina em d'utilitzar en funció de les tasques que s'han de portar a terme o dels objectius que anteriorment ens hem plantejat, tenint sempre en compte que poden haver diferents respostes vàlides.

4. Informació en Coneixement, Aprenentatge. Dispossar d'informació no significa que aquesta es tranforme directament en coneixement, sinó que per a això, s'exigeixen destreses de raonament per a organitzar-la, relacionar-la, analitzar-la, etc. És a dir, és necessari comprendre-la i integrar-la en els nostres esquemes previs de coneixement.

5. Col·laboració. La Competència digital permet processar, gestionar i compartir la gran quantitat d'informació que hi tenim amb altres persones, ajudant així a resoldre problemes, prendre decisions, donar bones idees o compartir-les per poder saber més o per millorar el nostres coneixement.

En definitiva, el tractament de la informació i la competéncia digital implica un conjunt d'habilitats, destreses... per poder ser una persona crítica i reflexiva al seleccionar i utilitzar la informació, aixó com les diferents ferramentes tecnológiques. Aquestes cinc idees són el reflex del Currículum d'Educació Primària 111/2006 i del Real Decret d'Ensenyances mínimes. Apareixen als objectius, continguts i criterir d'avaluació encara que no en gran mesura. Deurien donar més importància a la competència digital d'acord amb la importància que aquesta té actualment a les nostres vides.

No hay comentarios:

Publicar un comentario